Garantievoorwaarden

Op alle katalysatoren geven wij bovenop de wettelijke garantie een aanvullende volledige garantie van 2 jaar vanaf het moment van aankoop.

Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Wanneer het product binnen 2 jaar niet aan de eisen voldoet wordt deze door Katalysator.nl na het doorlopen van de garantieprocedure direct vervangen of hersteld. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden nadat Katalysator.nl het product heeft hersteld of vervangen en daarna nog steeds niet blijkt te voldoen. De montage voorschriften zoals deze bijgeleverd worden dienen altijd in acht genomen te worden.

Katalysatoren

De katalysator behoort minimaal 100.000 km mee te gaan. Is dit niet het geval dan ligt de oorzaak vooral bij:

  • Externe schade
  • Verstopping of verontreiniging
  • Olie/Antivries vervuiling
  • Oververhitting
  • Geluidsproductie

Bij bovengenoemde problemen dekt de garantie de nieuwe katalysator niet! Verhelp eerst de oorzaak voordat u een nieuwe katalysator plaatst! Wanneer dit niet gebeurt zal ook de nieuwe katalysator snel niet meer functioneren. Lees hierover meer onder meer informatie (katalysatoren).

Meer informatie

Externe schade

Het keramische materiaal in de katalysator is gemaakt van lichtgewicht, dun wandig en breekbaar materiaal. De isolerende laag houd het materiaal op zijn plaats en biedt enige vorm van bescherming tegen beschadigingen buitenaf. Overigens kunnen er wel breuken ontstaan in het keramische materiaal door onder andere snelheidshobbels en stenen in de weg. Daarnaast kan slechte montage, losgebroken uitlaatmontagepasta en een gebroken uitlaatsysteem ook het keramische materiaal doen breken en/of scheuren.

Verstopt of verontreinigd

Verstopte en/of verontreinigde katalysatoren kan worden veroorzaakt door gebruik van verkeerde brandstof. Door gebruik van loodhoudende of lood vervangende brandstoffen verstopt het keramische materiaal en stopt het de werking hiervan. Tevens geldt dit voor brandstof additieven die niet geschikt zijn voor systemen met een katalysator. Op het moment dat er olie of antivries in het uitlaatsysteem komt, kan dit de luchtdoorlaat blokkeren doordat er een zware roet laag wordt afgezet in de katalysator tegen de keramische platen. Hierdoor kan de katalysator de roetdeeltjes filteren en raakt het binnenwerk verstopt met als gevolg dat de luchtstroom geblokkeerd wordt. Hierdoor kan vermogensverlies ontstaan en de motor oververhit raken. Dit kan lekke pakkingen, versleten zuigerringen of andere beschadigde motoronderdelen veroorzaken.

Oververhitting

Wanneer overtollige brandstof in het uitlaatsysteem komt, zal dit bij het bereiken van de katalysator verbranden. Oververhitting en verbranden van de edelmetalen kunnen het gevolg zijn. De katalysator verliest zijn werking en bij ernstige gevallen smelt het keramische deel en raakt de katalysator verstopt. Mogelijke oorzaken zijn een verkeerde brandstofverhouding, verkeerde afstelling van de motor, gecorrodeerde bougies, kapotte lambda sondes of niet goede werkende.

Geluidsproductie

Ondanks de geluiddempende kwaliteiten moet de katalysator niet bestempeld worden als geluidsdemper. Er kan een rammelend en/of fluitend geluid ontstaan wanneer er overmatig brandstof in de katalysator aanwezig is welke de isolerende beschermlaag wegbrandt.


Montagevoorschriften (katalysatoren)

Een katalysator kan alleen goed functioneren bij een verbrandingsproces dat verloopt volgens de fabrieksspecificatie. De katalysator kan bij niet juist handelen volledig verloren gaan (versmelting van het monoliet). Alle mogelijke oorzaken moeten worden verholpen alvorens een nieuwe katalysator wordt gemonteerd.

Minimale controlelijst

Controleer en/of vervang het oliefilter; Controleer en/of vervang het luchtfilter; Controleer en/of vervang de bougie; Controleer het motormanagement; Controleer de turbo; Controleer de LPG installatie (indien van toepassing); Controleer het olieverbruik; Controleer de koelvloeistof verbruik; Controleer de cilinderkoppakking op lekkage; Controleer het uitlaatgas mengsel; Controleer de kwaliteit en de capaciteit van de (pre-) katalysator; Controleer alle sensoren (lambda sensoren); Controleer de EGR kleppen en systeem.

Daarnaast dient u het volgende te testen

Injectoren; Druk; Startmotor en accu; Emissie test.

Gebruik geen vloeibare pakking aan de voorkant van de katalysator, en altijd voor zorgen dat de juiste olie wordt gebruikt. Het wordt ook sterk aangeraden om de olie te vervangen bij het vervangen van de katalysator.

Alleen wanneer aan alle voorwaarden van de minimale controlelijst is voldaan kan de katalysator goed zijn werk doen.

Montagevoorschriften downloaden of printen


Klik hier om het garantie aanvraagformulier te downloaden: katalysatoren.

Contact opnemen